Dragracing är inte det vanligaste ämnet i skolan, men för en del fordonselever är det verklighet. Det är Mikael Kågered (femfaldig europamästare) som tillsammans med sitt team och sin bil åker på turné bland landets fordonsprogram.
Innehållet i föreläsningen?
Mikael Kågered berättade en hel del om verktygslära, oljelära, verktygslära, mätlära och momentlära. Han berättar också en del om hur hans bilen är byggd.
Storbritannien – dragracingens epicentrum.
Mikael berättar också viktigten av att kunna tala engelska om man vill in i racingvärlden. Alla termer och tävlingsinstruktioner sker på engelska, sedan är nästan alla team och tillverkare inom racing stationerade i Storbritannien.
Mikael Kågereds Dragracer.
Den extrema bilen skulle kosta 1,5 miljoner om man kunde köpa den, men en dragracer måste man bygga från grunden. En del kan vara begagnade bildelar men mycket måste man köpa nytt eller bygga helt själv.
Motorn på en Dragracer-bil?
Den bli som är med på turnén är helt utan motor. Motorn transporteras separat och monteras in för varje lopp. Det är ingen vanlig motor man har att göra med. Vid tävling varmkör man motorn med bensin, men vid själva loppet så kopplar man på och kör med nitrometan. Eftersom nitrometan innehåller sitt ”eget” syre krävs det mycket mindre syre för att uppnå full förbränning, än vid förbränning av tillexempel bensin. Då blir verkningsgraden mycket hög och bilen går där med snabbare. Upp till 0-500 km/tim på 4 sekunder.
Mikael Kågereds team.
Det krävs en hel del folk i ett tävlings team. Här är Mikaels team: Göran Emil Edman, Crew Chief – Joakim Andersson, Engine Mechanic – Kent Kenta Karlsson , Track Driver – Mika Laksela, Diver – Max Nilsson, Engine Mechanic – Rob Ingels , Electrics/Ignitionair systems – Maria Ljunggren, Cylinderheads Mechanic – Fredrik Levstad, Clutch Mechanic – Michelle Tuner, Allround Service – Mark Tuner, Clutch Mechanic
Att bygga en egen dragracer.
Det krävs en hel kräver en hel del kunskaper, och man kan inte sätt ihop den med vilka gammal begagnade bildelar som helst. Säkerhet är A och O inom sporten. Man måste också ha licens för att få köra bilen. Vi pratar om stora krafter, det är viktigt att veta vad som händer. Det är därför lämpligt att ha en fordonsutbildning i botten tillsammans med kunskaper inom oljelära, verktygslära, mätlära och momentlära – innan du börjar tänka på att bygga en dragracer av begagnade bildelar.