Vilken smart grej!

Jag har nyss haft inne min bil på service hos Mechanum och då fick jag höra att jag kan teckna ett så kallat serviceavtal för min Volvo. Jag visste faktiskt inte att sådana existerade, men det är ju en jättebra idé. Det går alltså ut på att man regelbundet får auktoriserad service till en fast månadskostnad. På så sätt så vet man alltid hur mycket servicen kommer att kosta, och dessutom så slipper man de stora klumputgifterna som ju aldrig är roliga att behöva betala. En liten sudd varje månad märks inte lika mycket, och det blir enklare att planera sin ekonomi.

Nu är jag en sådan där människa som tycker om att fundera på saker innan jag tar ett beslut, så jag kände att jag ville gå hem och läsa lite mer om det här innan jag tackade ja, men ju mer jag läser desto bättre verkar det. På Mechanums hemsida hittar man mer information om serviceavtal och där hittar man också allmänna villkor och vanliga frågor. De jämför serviceavtalet med ett gymkort där bilen hålls i toppskick och man vet på förhand vad det kostar. En vältränad bil vill väl alla ha! Jag kommer definitivt att teckna ett sådant här avtal.

Mechanum är för övrigt en väldigt bra verkstad som jag är otroligt nöjd med. De bryr sig verkligen om sina kunder, något som tyvärr inte alltid är en självklarhet i den branschen. När jag lämnar min bil där så känner jag mig trygg, och det är ju precis så man vill känna. Om man känner sig osäker på att verkstaden kommer att försöka lura på en något som man egentligen inte behöver eller ta för mycket betalt för något så är man på fel ställe. Dessutom så är Mechanum en auktoriserad verkstad, och det är i alla fall något som är ett krav för mig när jag lämnar ifrån mig min bil.

Vad bör du äta som nybörjare?

Har ni någon gång varit på ett gym så är det säkert så att ni har sett styrketränarna gå runt med sina flaskor med drycker i olika färger. Anledningen till att de gör det är att dryckerna innehåller det som deras muskler behöver för att få näring och växa. Men det här är drycker för sådana styrketränare som har stenkoll på sitt matintag, och inte något som en nybörjare ska ge sig i kast med direkt. Här behövs det planering och fokusering, och till en början omläggning av ens nuvarande matvanor.

När du börjar styrketräna så är det några saker som är viktiga att tänka på att man får i sig. Du kommer helt enkelt att behöva extra boostar med kosttillskott, men att grunden ligger i maten. Där är det viktigt att du får i dig bra med proteiner. Se därför till att du äter mat med mycket protein, och ersätt gärna en del kolhydrater med mer protein. Angående kolhydraterna så är det också sådant som du kommer att behöva när du styrketränar, men det ska fortfarande ligga på rimliga nivåer. Du ska alltså i början av din styrketräning inte lägga till extra kolhydrater. Om du ska göra något så är det snarare att ta bort och ersätta med protein och grönsaker.

Som nybörjare behöver man helt enkelt inte göra speciellt mycket annorlunda, förutom att tänka på att man får i sig det proteiner som man behöver. När du har gjort det ett tag och märker att skillnaden börjar avstanna, då kan du titta på andra alternativ.

Myter om styrketräning

Många har sin bild av vad styrketräning är, och för de som inte sysslar med det är den ofta negativ. Jag tänkte slå hål på en del myter som cirkulerar angående styrketräning.

Jag är för gammal
Det här så fel som det kan bli. Man är aldrig för gammal för någon typ av träning, speciellt styrketräning. Hela livet har människans kropp förmågan att bygga muskler, så det har ingenting med ålder att göra. Visserligen blir det svårare, framför allt efter 60 att bygga, men det kommer alltid att gå.

Det tar lång tid
Nej, snarare är det den snabbaste träningen du kan göra. Faktum är att det räcker med 20-25 minuter tre gånger i veckan för att du ska känna resultat i kroppen.

Jag blir osmidig
Nej, snarare blir du smidigare i musklerna när de får tränas och växa. Genom intensitet tränar du också explosivitet, vilket dessutom gör dig snabbare. Det är också skillnad på tunga vikter och lättare vikter, där du bygger stora muskler med tunga vikter och smidiga och explosiva muskler med något lättare.

Maskiner är bäst
Nej, som jag har varit inne på i ett tidigare inlägg, det är de fria vikterna som är bäst. Du får helt enkelt ut mindre av träningen i maskin eftersom att din kropp blir fast i en och samma rörelse. Med fria vikter aktiverar du fler muskler på ett mer naturligt sätt.

Varför styrketräna när jag ändå tränar löpning?
Jo, för att löpningen inte påverkar alla muskler tillräckligt. Du får visserligen uthålliga muskler, men ökad styrka är sällan resultatet av löpning. Att kombinera styrka med löpning är ett gyllene koncept för att bli både starkare, bättre och snabbare.

Armbryterskan från ensamheten

Armbrytning är kanske inte en av världens största sporter, men det är en sport som ändå innehåller några riktiga elittävlare. En av dem kommer från Sverige, närmare bestämt Heidi Andersson, gift med den nu pensionerade skidskytten Björn Ferry. Anledningen till att jag älskar armbrytning beror mycket på henne, för en så ödmjuk och vänlig person som samtidigt visar prov på enorm råstyrka är idealet av den jag själv vill vara. Att kalla Heidi Andersson för en av mina idoler är definitivt inte att skjuta långt från sanningen.

Heidi Andersson har inte enbart nått strålkastarnas ljus på grund av sin man, hon har helt klart hittat vägen dit alldeles själv. Det riktiga genombrotten för Heidi kom när dokumentärfilmen Armbryterskan från Ensamheten kom 2004. Den filmen fick ett enormt genomslag, och människor som aldrig tidigare ens vetat att det var möjligt att tävla i armbrytning visade nu intresse för att prova på själva.

Heidi Andersson är heller ingen duvunge när det kommer till själva armbrytningen. Under sin aktiva karriär har hon varit en av sportens främsta utövare, och tagit hem världsmästartiteln hela elva gånger, både med vänster och med höger arm. Man kan med andra ord knappast förneka Heidi Anderssons storhet inom sporten, och hon är fortfarande aktiv, samtidigt som hon har gjort andra uppmärksammade saker. Hon är exempelvis programledare för programmet Miljöhjältarna på SVT och gjorde också 2012 ett bejublat framträdande i Sveriges Radios sommarprogram, Sommarpratarna. Med andra ord så lär vi inte ha sett det sista av Heidi Andersson i offentligheten, och det är knappast något som jag är ledsen för.

Fria vikter

Många som börjar träna på gymmet går nästan direkt och börjar träna styrka i maskinerna. Det är helt förståeligt varför det är så. På maskinerna finns det oftast instruktioner om hur man ska utföra övningen, vilket gör att en nybörjare kan känna sig säker på att denne gör övningen rätt. Inget fel i det, men om man verkligen vill ha effekt på sin styrketräning är det alltid fria vikter som du ska använda. Varför? Jo, för att:

Instabila vikter ger en stabil kropp
Genom att vikterna rör sig fritt betyder det att du ibland måste kompensera för att få det rätt. Du tränar på så sätt stabilitet i kroppen, utan att du ens märker det.

Flera muskler tränas
Genom en fri vikt ger du också dina muskler en mer övergripande träning. I maskin blir det lätt statiskt, där ett område tränas. Med fria vikter måste du använda fler muskelgrupper.

Du blir bättre – snabbare
Musklerna aktiveras mer när du använder dig av fria vikter. Det betyder då att ju mer fria vikter du använder dig av, desto mer naturligt arbetar också musklerna vilket leder till ökad muskelaktivitet som i slutändan bygger musklerna åt dig, snabbare.

Du är fri
Fira vikter ger dig frihet, att träna som du känner fungerar för dig. I maskiner är rörelsen redan förutbestämd, med fria vikter blir rörelserna mer naturliga och på ditt sätt, vilket gör det roligare.

Du blir bättre förberedd för vardagen
Med fria vikter tränas stora muskelgrupper samtidigt, och det är precis de som vi använder oss av i vardagen. I maskinen blir det tydliga gränser och rörelser, något som är onaturligt för vardagen. Med fria vikter skapar du naturliga kroppsrörelser.

Välkommen till bloggen!

Varmt välkomna alla ni som har hittat hit till min blogg! Det här kommer att bli en blogg om att hitta sina egna utmaningar i livet, och framför allt testa sig själv och sin egen styrka. En av de främsta utmaningar vi alla människor har i livet är hur vi ska lyckas hålla oss friska och pigga i många år, och många gånger så blir svaret alltid det samma. Det handlar om att ta hand om sig själv på ett bra sätt, genom träning och en bra balanserad kost. Den träning som jag har fastnat för är styrketräning, helt enkelt för att människokroppen är gjord för att användas.

Jag går in med inställningen att man kommer att ångra sig i livets slutskede om man inte har gett sig själv chansen att prova hur mycket ens egen kropp klarar av, och hur man skulle vara när man når maxpotentialen med sig själv. Det är möjligt för alla att göra, det gäller bara att ha huvudet med sig, men visst är det så att träningsformen intresserar vissa mer än andra. Men styrketräning är något som alla ändå behöver och jag ska visa er varför. Utöver det så kommer det att handla om mig själv och mitt liv och om de sporter som jag är intresserad av, ofta knutet till just styrketräning. Välkommen!