David Gilmour, medlem i det legendariska bandet Pink Floyd, auktionerade nyligen ut en enorm samling av sina personliga gitarrer för att samla in pengar till välgörenhet i förmån för klimatet. Historia skrevs på det välkända auktionshuset Christies när det spektakulära föremålet – hans ikoniska svarta Fender Stratocaster – nådde det högsta budet någonsin på en gitarr. Gitarren klubbade på 3 975 000 dollar.
Auktionens näst sista föremål var flightcase (transportlåda med beslag för att tåla frakt) som plikttroget hade inrymt den dyrbara “Black Strat”. Fodralet togs i bruk för David 1979 och den specialbyggda transportcasen med beslag byggdes av Packhorse Case Company.
Inblick i rock n roll flightcases värld:
Pink Floyd hade ett företag som heter Britannia Row som tog hand om all deras utrustning. Dave Gilmours gitarrtekniker hade dock väldigt specifika krav på fodralet som avvek från normen, (extra fickor, djupare utskärningar, färg) etc. Höljet skulle göras med väggar gjorda av glasfiberlaminerat på marin plywood, dubbelsidiga beslag i aluminium, och alla beslag skulle vara från Penn. Insidan skulle vara försedd med ett polyuretanblock skuret till formen på gitarren och vid behov även fodras med päls.
Varför valde man Packhorse Case Company?
Företaget var framgångsrika för att de efter att ha varit i den branschen, kände till problemen som banden ofta stötte på. När band reser med utrustning runt om i världen, var utrustningen tvungen att fungera dag efter dag med mycket små möjligheter till reparation om något gick sönder. Packhorse Case Companys design gjorde fodralen lätta att använda samtidigt som de skyddade utrustningen både kosmetiskt och fysiskt.
David Gilmour casen med beslag hade en ursprunglig värdering på 2000 dollar men klubbades för 175 000 dollar. Och då ingick inte gitarren som i sin tur klubbades för nästan 4 miljoner dollar