Över de senaste åren har trenden med att erbjuda ekologiska produkter bara växt mer och mer. Till en början blev man förvånad över att hitta sin gurka odlad ekologisk, nu blir man inte ens förvånad när man ser skönhetsföretag såsom M Picaut erbjuda sina produkter ekologiskt. Ja det är intressant att fundera över hur utvecklingen har gått när det kommer ekologiska produkter. Istället för att man idag skulle bli förvånad över att hitta en ekologisk gurka i affären skulle man nästan bli mer förvånad om man faktiskt lyckades hitta en gurka som inte var ekologiskt. Som nämnt täcker den ekologiska stämpeln idag också andra typer av produkter än bara frukt och grönt. Att se hudvårdsföretag som M Picaut eller Bamford erbjuda ekologiska hudvårdsprodukter är precis lika vanligt. Detta är inte heller en trend som minskar eller avtar att växa. Nej snarare tvärt om. Istället för att den stannar av, accelererar trenden och fler och fler företag i fler och fler industrier börjar idag utmana om platsen att vara ”det ekologiska alternativet”. Givetvis är matindustrin fortfarande den ledande industrin för sådan konkurrens, vilket är ganska förståeligt. Det intressanta är som sagt att andra industrier växlar upp och att konkurrensen därmed förändras för de som existerar på marknaden. Det räcker inte längre med att leverera bra produkter för att ta den största marknadsandelen. En stor del av många marknader vill gärna köpa ekologiska produkter och gör därmed sitt val av produkter efter det. Om man kan leverera bra och ekologiska produkter kan man alltså i många industrier vinna en hel del. Kanske är det framgångskonceptet för företag som t.ex. M Picaut idag, men frågan är hur länge de kommer få behålla en position på marknaden där de är ”det ekologiska alternativet”, innan något annat företag hoppar på vågen och gör det sin grej också.